Spel

Recension: NHL 19

NHL 19 cover

NHL 19 överraskar på många vis. Nytt för detta år är bland annat sjöhockeyläget samt nya och spelbara legendarer såsom Peter Forsberg och Mats Sundin. EA spänner musklerna ordentligt när de förbättrar både skridskoåkningen samt tacklingsfysiken avsevärt.

NHL 19 är dock inte helt utan brister, men trots detta bjuder EA på betydligt mer förbättringar än besvikelser detta år och NHL 19 visar sig vara en mycket trevlig bekantskap.

World of Chel – många spellägen i samma gränssnitt

Vi börjar med att utforska en av de största nyheterna, ”World of Chel”, där många flerspelarlägen nu har samlats i ett och samma gränssnitt.

Nytt för denna upplaga är även 1v1v1-, eller sjöhockeyläget, där du och två andra mycket väl påpälsade hockeyspelare tävlar om att göra mål på en datorstyrd målvakt. Inga avblåsningar sker och de två minuter du har på dig att pumpa in mål går väldigt fort. När du spelat ett par sjöhockeymatcher får du öppna en presenttrunk och i denna hittar du nya, kosmetiska föremål, i form av bland annat nya kläder, mössor och skridskodetaljer. Dessa föremål går inte att köpa (tack EA) via mikrotransaktioner. 1v1v1-läget är mycket underhållande, dock kan pucken ibland riskera att fastna vid hörnorna då samma spelläge sker på en halv hockeyrink.

Det är sällan någon av de tre kämparna som har någon större lust att plocka upp dessa puckar då de samtidigt riskerar få en rejäl tryckare av spelaren bakom. Som följd av den eventuella ryggtacklingen ligger du kvidandes kvar på isen i fem till sex sekunder, det vill säga tillräckligt länge för att du ska kunna släppa in ett baklängesmål.

En liten besvikelse är dock att du inte tillåts spela sjöhockey offline, med dina kompisar, utan är fast vid onlineläget.

Trespelarläget gör comeback

Det kan du dock göra i detta spelläge som introducerades redan förra året, det vill säga trespelarläget, eller Threes. Vi bjuds återigen på samma höga tempo och arkadliknande känsla som EA gjort oss vana vid. Du kan vid samma läge välja att spela online via ett drop in-system, där du helt enkelt kastas in i en ny match, i vilken du får spela med och mot andra onlinespelare.

Om du enbart vill spela mot datorstyrda motståndare kan du göra detta via antingen Threes eller i det nya Pro AM-läget, där du riktar in tacklingsradarn mot både legendarer samt vanliga ishockeyklubbar, för att bemästra diverse utmaningar.

Ett förbättrat Franchise-läge

Franchice-läget har inte heller sprungit och gömt sig. Detta år är scoutingen mer avancerad och somliga spelares attribut döljs om din scout gör ett undermåligt arbete. Om du vill kan du förstås välja att sparka eller rekrytera nya scouter bäst du vill.

Som vanligt måste du även ta hänsyn till bland annat lönetak samt se till att spelarnas moral hålls på en hög nivå.

Ultimate Team

Ultimate team är tillbaka (ingen sätter nog kaffet i halsen) och vi får i samma spelläge tillgång till en rad nya legendarer. Nya för denna omgång är bland annat Joe Sakic, Peter Forsberg, Teemu Selanne samt Mats Sundin. Att kunna spela med legender gentemot dagens stjärnor såsom bland annat Conor McDavid, Nicklas Bäckström, William Karlsson och Alexander Ovechkin är mycket tillfredsställande. Ultimate Team är synnerligen beroendeframkallande och det är riktigt skoj att skapa sitt eget drömlag. Att få ihop ett riktigt konkurrenskraftigt gäng går någorlunda bra, även om du inte vill ställa plånboken på bred gavel för att köpa spelarpack för halva lönechecken.

KUNGEN AV STRAFFAR 🏆 - NHL 19 PÅ SVENSKA

Som rubriken säger; sjukt fina och vältajmade straffar.

Likt till exempel FIFA 18:s Ultimate Team-läge får du nu ta del av någorlunda generösa belöningar om du slutför uppgifter såsom ”Gör 5 mål” eller ”Vinn 1 match online”. Belöningarna delas upp i både enklare, dagliga belöningar, samt lite mer svåruppnåeliga milostolpebelöningar. När du lyckats med uppgifterna får du bland annat mynt, lånespelare eller ”riktiga” spelare som du får behålla spelet ut. De morötter du får ta del av när milstolparna är avklarade är betydligt mer generösa än de dagliga belöningarna. Tack vare de myntskvättar och lånespelare du skramlar ihop blir det betydligt enklare att skapa ett Ultimate Team-lag värt namnet.

Likt förra året kan du ta del av ett flertal utmaningar och denna gång går det tyvärr nästan enbart att vinna mynt. NHL 18 delade förra året ut väldigt frikostigt med spelarpack, samma år som utmaningarna introducerades. Utmaningarna har ej heller utvecklats nämnvärt och det hade varit betydligt roligare om utmaningarna bestått av diverse scenarier likt ”Washington ligger under med 4-2 i sista perioden, vinn matchen”. De utmaningar som finns i NHL 19 är inte på något sätt långtråkiga, dock finns det som sagt gott om utvecklingspotential vad gäller denna aspekt.

Spelarpacken är ett rejält snäpp dyrare än förra året och tråkigt nog kan du nu få silver- och bronsspelare i guldpaketen. Lyckligtvis kompenseras detta genom att du även kan få guldspelare i silver- och bronspacken. En mycket bra förändring är att relevant statistik presenteras innan du väljer att köpa ett spelarpack, till exempel: ”35 procent chans att få en spelare över 82 och 10 procent chans att få en legendar”. Den ökade transparensen från EA-Sport:s sida är mycket uppfriskande.

EN DUNDERMATCH MELLAN TVÅ GIGANTER!! - NHL 19

En match mellan två kompetenta NHL-spelare.

De vanliga guldspelarna startar med något lägre totalpoäng än vanligt och toppspelare såsom Ovechkin hamnar på osedvanligt låga 86 poäng. EA släpper kontinuerligt nya spelarpaket innehållande exakt samma spelare, fast med uppgraderad totalpoäng. Om du planerar att spela Ultimate Team en hel säsong får du räkna med att byta ut hela ditt lag ett antal gånger. Många beskriver detta som negativt då du hela tiden tvingas spendera mer och mer pengar för att hänga med i utvecklingen.

Somliga beskriver det dock som mycket trevligt att kunna få spela med sina favoritspelare för en billig slant, detta då baskorten snabbt faller i pris efter att poängrikare kort släpps på marknaden.

Tillbaka är även ”Competitive Seasons” där du får chans att spela mot både topplirare och slentrianspelare online för att vinna rätt så generösa priser, som du får ta del av även om du inte placerar dig i den högre delen av rankinglistan.

Skridskoåkningen och tacklingsmekaniken är kraftigt förbättrade

Några av de kraftigaste förbättringarna står skridskoåkningen och den ökade rörligheten för. Detta via vad EA flådigt beskriver som ”Real Player Motion tech”. Skridskoåkningen har fått ett jättelyft och vändningar samt fartökningar ser mycket realistiska ut, vilket innebär att NHL 19 på många sätt känns som en helt ny upplevelse.

Även tackningsmekaniken är klart förbättrad och känns betydligt mer realistisk. Detta då bland annat snackpåsen, tillika Nashvilles stjärnback, P.K. Subban, fått vara med och utveckla den förbättrade kollisionsfysiken. I kommentatorshörnan hittar vi som vanligt Eddie Olczyk och Mike Emrick som känns mycket välbekanta, på gott och ont. Även passningarna känns mycket mer rappa och fördröjningen från att du trycker på knappen till att passningen sker är numera minimal, vilket öppnar för ett snabbare anfallsspel.

NHL 19- Monster Hits!!!

Ett urval av hårda tacklingar.

Inga nya finter är introducerade, dock finns det mer än nog svängomer att välja på såsom bland annat ”Väderkvarnen”,”Foppa-finten” samt ”Datsuk-dragningen”. Spelarstyrningen sker via ”Skill stick”, ”Hybrid” eller ”NHL 94-läget”. Om du väljer att använda dig av NHL 94-läget behöver du i princip bara memorera två knappar och Hybridläget är även det lättstyrt och snabblärt.

Dessa två styrsätt kan säkerligen vara fullt tillräckligt för nybörjare som vill slentrianspela lite med med sina kompisar. Dock är det Skill Stick, det mest effektiva och responsiva styrsättet som gäller om du ska ha chans att nå några större framgångar online, och i synnerhet i Ultimate Team.

Målvakterna är mer svåröverlistade

I NHL 18 kunde du efter lite övning välja att göra så kallade ”buggmål”, där du enkelt kunde pricka nätmaskorna vid nästan varje tillfälle om du bara följde ett visst rörelsemönster. I princip samtliga av dessa svagheter är helt borta och att göra mål på bland annat frilägen är återigen lika svårt som det bör vara.

Det återstår dock att se om någon knäcker målvakternas rörelsemönster men för NHL-veteraner är det säkerligen mycket välkomnat att i princip samtliga målvaktsbrister täppts till.