Spel

Recension: Xcom 2

Xcom 2

Tack vare att spelet är gratis för Playstation plus-medlemmar fick jag chansen att prova på detta trevliga men ack så utmanande spel. I den första upplagan strider du vad jag förstår mot en elak ras utomjordingar som något förvånande nu lyckats med konststycket att förslava vår planet.

Det är här historian börjar för detta spel, jorden ska befrias, och det är du som ska se till att det händer. No biggie, tänkte jag och garderade mig för att sparka ut de ovälkomna besökarna genom att välja den enklaste svårighetsgraden.

XCOM 2 - Character Creation

Så här skapar du en karaktär i Xcom 2.

Efter cirka fem timmars speltid var läget så pass illa att jag var tvungen att spela om hela kampanjen på nytt. Jag kände mig oerhört frustrerad och ville bara sluta spela för att istället hitta på någonting annat. I bakhuvudet malde dock tankarna om hur jag skulle gjort för att mina karaktärer skulle kunnat få leva lite längre.

En enorm hatkärlek växte fram som vid den andra spelomgången helt byttes om till ren spelkärlek.

En svår och utmanade upplevelse

Spelet är på många sätt väldigt oförlåtande. Du tillåts ha mellan fyra till sex (beroende på uppgraderingsnivå) infanterister på samma spelplan som ska ta sig itu uppdrag efter uppdrag. Dessa kan vid vilken given tidpunkt som helst dö av en illasinnad utomjording som ligger i bakhåll på dig.

Läs mer: Lär dig mer om mobilspelet Idle Heroes

Funktionerna save/load användes vid vissa tillfällen rätt flitigt då de karaktärer jag investerat tid på och uppgraderat kunskaper på skulle kunna komma tillbaka och få en chans till. Detta var dock inte hållbart i längden (mycket pga långa laddtider) och jag var vid flertalet tillfällen tvungen att bevittna många av mina protagonisters förtidigade bortgångar.

Superhuman Boss Battle in XCOM 2: War of the Chosen

En så kallad “boss fight” i Xcom 2.

Banorna var väldigt vackert designade och uppdragen kändes ofta väldigt relevanta då de nästan alltid förde handlingen framåt. En annan faktor som gjorde Xcom 2 utmanande var det så kallade Avatar-projektet. Samma projekt skulle, om det tilläts byggas klart, förgöra hela mänskligheten.

Det gick med andra ord inte att ligga på latsidan och plocka upp loot-lådor med rymdskeppet, utomjordingarna var tvungna att attackeras och få smörj, och detta i en tät frekvens.

Ett av de bättre spelen jag fått nöjet att uppleva

När, och inte om, dina soldater dör tillåts du rekrytera nya i det skepp som du förfogar över. Att rekrytera nya soldater kostar inte bara resurser, det tar även ett bra tag att få rekryterna att prestera lika bra som din framlidne kamrat.

Skeppet är logiskt och grafiskt snyggt designat och alla som spelat Fallout Shelter känner säkert snabbt igen sig. Lagringsutrymmet ska städas ur, och istället för gammal rymdskrot ska det med din hjälp byggas moderna vrår för att du bland annat ska kunna uppgradera dina enheter och kunna forska fram nya projekt.

Storyn är fängslande under nästan hela spelet, det kan dock bli lite repetitivt vid spelets mitt då omotiverat många utfyllnadsuppdrag måste genomgås för att mänsklighetens sista hopp ska hinna med i utvecklingen.

Lämna en kommentar