Spel

Recension: Lords and Knights

screenshot 3

Få mobilspel har engagerat mig så som Lords and Knights vilket är anledningen till att jag väljer att recensera detta F2P-spel. Spelet är som sagt gratis att spela och finns tillgängligt på Android, iOS samt i flertalet moderna webbläsare. Den grafiska presentationen är som bäst medioker och min misstanke är att det är just därför många väljer att överge spelet relativt tidigt. Spelets stridsmekanik är dock enastående och det krävs vid många fall en stor grad strategiskt tänkande för att kunna lyckas i spelet och växa sig stor.

Spelet inleds med en kortare introduktion vad gäller den viktigaste funktionaliteten. Du får även förfoga över en borg som ingen motspelare kan attackera på ett antal veckor. Denna tid används bäst för att uppgradera din borg samt bygga trupper i densamma. Vid spelets början får du dessutom ett flertal belöningar när du bland annat slutför uppgraderingar på din borg och gör diverse andra småuppdrag. Innan ditt så kallade nybörjarskydd tagit slut bör du även ha tagit kontakt med en allians som i sin tur kan skydda dig gentemot illasinnade kombattanter i spelet.

Lords & Knights - Official Trailer (Gameplay)

En officiell trailer för Lords and Knights

Spelet har under uppbyggnadsfasen ett relativt lugnt tempo och du tillåts ofta bygga upp minst ett antal borgar innan någonting otrevligt, till exempel en attack inträffar. Lords and Knights har ett högt fokus på att allianser ska skapas och har många trevliga funktioner som gör att sammanhållningen kan vara god inom den allians du valt att tillhöra.

Tips: Lär dig mer om Idle Heroes

Bland annat existerar chattrådar där medlemmar i samma allians pratar lite vardagligt och trevligt med varandra, det finns även trådar för presentation av dig själv samt mer strategiska trådar. Det är dock alltid alliansens skapare och ett fåtal utvalda kämpar som bestämmer hur just din allians gränssnitt ska vara utformat.

Många typer av byggnader finns att tillgå

Den borg du startar med går att uppgradera till sammanlagt 288 poäng. När din borg är helt uppgraderad produceras stridsenheter snabbast och borgen producerar även resurser i en relativt snabb takt. Det tar cirka en dag för att din borgs förråd ska bli fulla. Utöver detta kan även fästningar byggas. För att en sådan ska kunna skapas kan du välja att sammanfoga fem fullt uppgraderade borgar, dina enheter och resurser som finns i de borgar som ska sammanfogas följer automatiskt med till den nyskapade fästningen.

Lord and Knights - Isometric Characters Animations

Mer information om animationsdesignen.

Om vi drar det hela ett strå längre kan även städer skapas genom att fem fästningar sammanfogas på samma sätt som gäller för skapandet för just fästningar. Genom att skapa fästningar och städer vinner du ett flertal fördelar. Ett axplock av dessa består bland annat av att du får större resurslager, kan rekrytera soldater fortare samt får viktiga försvars- och anfallsbonusar.

Det är givetvis även lättare att administrera ett fåtal fästningar och/eller städer än ett större antal borgar. En nackdel med att uppgradera dina borgar ytterligare är dock att du riskerar bli en måltavla för dina fiender vid krig. Borgar och städer kan beskrivas som väldigt attraktiva och även om de är lättare att försvara kan du dock räkna med att dina fiender gör allt för att ta dina väl uppgraderade byggnader ifrån dig.

Efter någon månad börjar det roliga

Om du väl lyckats ta dig in i en väl fungerande allians bör du efter någon månad ha en relativt stor armé som huserar i uppskattningsvis ett tiotal borgar. Vid denna storlek kan du tillsammans med din allians delta i krig gentemot andra, illasinnade allianser.

Tillsammans attackerar ni fienden för att ta över viktiga landområden för att öka både ditt och din allians territorium. Dock finns alltid en chans att kriget inte går som planerat och du blir av med en eller flera byggnader vilket kan beskrivas som en hemsk känsla. Byggnader som tagit månader att uppgradera till perfektion kan försvinna på en dag eller i värsta fall mindre än så.

Den allians som är mest strategiskt skicklig kan vid flertalet tillfällen överlista större allianser i dels strid, eller via att knyta kontakter med andra allianser och spelare som tycker illa om din krigskombattant. Det strategiska spelet är så pass viktigt att många allianser utser diplomater som förhandlar med övriga allianser vad gäller bland annat framtida krigsinsatser och övriga eventuella framtida samarbeten. Strider om enskilda byggnader kan pågå i dagar vid de tillfällen dina alliansmedlemmar skickar försvarsenheter till den byggnad som blir anfallen.

Som ni märker anser jag att spelet blir fantastiskt roligt efter någon månad. Transportsträckan dit är dock inte lika underhållande och på spelets karta ser man många spelare som överger sin nybörjarborg redan efter någon dag.

Guldmynten – spelets premiumvaluta

Med de guldmynt som finns att tillgå i spelet kan bland annat uppgraderingar på byggnader utföras fortare och enheter produceras ögonblickligen istället för att du som spelare ska behöva vänta i timmar.

Du tillåts även köpa både fästningar och borgar med samma valuta. Dock finns ett flertal spärrar som gör att den som väljer att köpa guldmynt aldrig blir hur övermäktiga som helst. Xryality, det vill säga spelföretaget som ansvarar för spelets funktionalitet, delar även ofta ut bonusar i form av både guldmynt och rubiner som vilket jag ser som generöst.

De tidigare nämna rubinerna kan ej heller köpas för pengar utan delas ut när spelare klarar av utvalda utmaningar. Rubinerna kan i sin tur användas för att bland annat ta över byggnader från fienden vid attacker och kan beskrivas som i princip lika värdefulla som guldmynten.

För att tjäna extra guldmynt kan du även välja att ta del av erbjudanden från spelets samarbetspartners. Detta kan handla om att titta på en video eller installera en spelapplikation och spela tills du uppnått ett visst mål. Guldvalutan har genom tiden blivit mer och mer värdefull, men jag anser dock inte att valutan på något sätt ger alltför stora fördelar åt de som väljer att öppna plånböckerna.