Spel

Snälla Rockstar: Gör inte Red Dead Online till ett ”pay to win”-spektakel

3783576531

Betaversionen av Red Dead Redemption 2:s onlineläge, Red Dead Online, har knappt funnits ute en vecka, och spelare har redan börjat klaga på premiumvalutan, som består av guldtackor. Om du utför uppdrag får belönas du oftast med runt 5 dollar och mellan 0.01 till 0.02 guldtackor.

Det kostar dessutom pengar att hålla lägret i schack, hästen måste försäkras, du ska ha mat, hästen ska ha mat, ammunition måste köpas och så vidare. Vissa beskriver redan Red Dead Online som en evig repetition som inte leder någonvart.

Rockstar har lovat att premiumvalutan, det vill säga guldtackorna, bara kommer att kunna användas för att köpa kosmetiska föremål såsom vapenanpassningar och nya kläder, men om vi sneglar på GTA Online har mikrotransaktionerna ballat ur fullständigt. Om du inte köper så kallade ”Shark Cards” kan du inte heller delta på samma villkor som övriga spelare.

Läs mer: EA skrotar FIFA-points i Belgien – pay to win-tänket får sig en känga

Utan en välfylld plånbok stängs du ute från underhållande storyuppdrag och måste istället hålla dig till rätt enformiga spellägen för att ens kunna ha en chans att köpa någonting kul. Med andra ord är GTA Online riktigt obalanserat och de som pyntat halva månadslönen på Shark Cards kan när som helst göra mos av både dig och dina kompisar på bara några sekunder.

Det är för tidigt att veta om Red Dead Online kommer att gå samma väg, men med tanke på att spelarbasen för RDO kommer att vara enorm blir det kanske svårt för Rockstar och Take Two att inte försöka krama ur varenda krona ur spelarna.

Det är trots allt inte välgörenhet det handlar om, spelföretag vill självklart tjäna så mycket pengar som bara möjligt. Men om Red Dead Online, likt GTA Online, blir ännu ett ett ”pay to win”-spektakel kan det förmodligen visa sig att många tröttnar på både onlineläget och Rockstar.

Lämna en kommentar