Mobil

Så gör du för att överlåta ett mobilabonnemang

Sa fungerar en overforing av ett mobilabonnemang

Det är många som av olika anledningar väljer att ta över ett mobilabonnemang. Ibland rör det sig om att man tar över ett abonnemang för att få telefonen vid en försäljning, och ibland kan det röra sig om att den som har abonnemanget inte längre har råd att betala räkningarna.

I denna artikel ger vi dig tydliga instruktioner gällande bland annat hur du överlåter ett abonnemang, inklusive vilka krav som ställs på mottagaren och vad som händer med månadskostnaden.

4 steg för att överlåta ditt mobilabonnemang

  1. Se till att mottagaren uppfyller de krav som ställs.
  2. Ta dig till operatörens webbsida.
  3. Fyll i de uppgifter som krävs.
  4. Godkänn överföringen med Bank-ID.

Nedan berättar vi mer om de steg som precis nämnts i större detalj.

Innan vi börjar: Som Mobilkoll förtydligar finns det flertalet billiga mobilabonnemang att välja på. Att besöka den sajten är alltså ett bra alternativ till att ta över någon annans mobilabonnemang.

1. Mottagaren ska uppfylla operatörens krav

Vad operatören ställer för krav beror på vilken operatör du är kund hos, men generellt måste mottagaren:

  • Vara folkbokförd i Sverige.
  • Vara över 18 år gammal.
  • Klara av en kreditupplysning. Det vill säga; mottagaren får inte ha några betalningsanmärkningar.

Läs mer: Priser för mobilabonnemang – Sverige vs Finland!

2. Ta dig till operatörens webbsajt

I princip alla operatörer har delsidor på webben som är anpassade för överlåtelser av mobilabonnemang. För att nämna ett exempel når du operatören Tele 2:s överlåtelsewebbsida via denna länk.

Tele2 overlatelse abonnemang

3. Fyll i de uppgifter som krävs

De uppgifter som behöver uppges inkluderar bland annat:

  • Ditt mobilnummer
  • Mottagarens mobilnummer
  • Ditt personnummer
  • Mottagarens personnummer
  • Din e-postadress
  • Mottagarens e-postadress

4. Godkänn överlåtelsen med hjälp av Bank-ID

Både överlåtaren och den som tar emot abonnemanget måste godkänna transaktionen med hjälp av Bank-ID. Den tjänsten är alltså i princip alltid ett krav för att abonnemangs-överlåtelsen ska gå igenom.

Vanligtvis har såväl mottagare som överlåtare 12 timmar på sig att godkänna transaktionen.

Läs mer: Olika problem som kan uppstå om du inte har BankID

Svar på vanligt ställda frågor

Är det samma sak att ta över ett abonnemang som att skaffa ett nytt?

Ja, för mottagaren är det ungefär samma sak att ta över ett abonnemang som att skaffa ett helt nytt mobilabonnemang. En kreditupplysning tas, och abonnemanget fortsätter oftast med exakt samma månadskostnad och datamängd som tidigare.

Vad händer med den sparade surfen?

Om den person som överlåter sitt abonnemang har sparad surf kvar på sitt konto brukar den inte föras över. Men det bästa är om du kontrollerar med operatören gällande vilka villkor som finns för surfpotten vid en överlåtelse av abonnemanget.

Läs mer: Vad kostar ett mobilabonnemang?

Kostar det pengar att överlåta sitt abonnemang?

Vanligtvis kostar det inte några pengar att överlåta sitt abonnemang, vare sig för mottagaren eller för den person som överlåter abonnemanget. Men för säkerhets skull är det bäst att kontrollera med operatören om någon avgift tas ut.

Vad händer om mottagaren behöver ett nytt SIM-kort?

Om mottagaren behöver ett nytt SIM-kort kontaktar du operatören. Vanligtvis kostar SIM-kortet inte några pengar, men om du vill veta säkert är det bäst att kontakta operatören innan överlåtelsen av abonnemanget och höra dig för.

Vad händer med månadskostnaden?

Den förblir i princip alltid densamma som innan.

Lämna en kommentar