Internet

6 tips inom e-handel som får dig att lyckas

E handelswebbsida min
Den här artikeln kan innehålla uppmärkta sponsrade länkar. Läs mer här om vår annonspolicy.

Här berättar vi om 6 tips som vi tror hjälper dig enormt ifall du satsar på att bli stor inom e-handel.

6 tips för att lyckas med din e-handel

  1. Skaffa en bra webbsida
  2. Skaffa en seriös mailadress
  3. Satsa på sociala medier
  4. Använd bra bilder/fotografier
  5. Satsa på SEO
  6. Konverteringsoptimera

Nedan berättar vi om alla tips vi precis tog upp på ett mer detaljerat sätt.

1. Skaffa en bra webbsida

En bra webbsida är ett måste ifall du vill lyckas inom e-handel. Det går att få hjälp med sin e-butik av riktiga utvecklare, men ifall du själv är en erfaren webbprogrammerare går det att lösa det mesta utan att behöva betala för det.

Om du gör allt själv är ett bra tips att inte använda en färdig hemsidemall utan att anpassa e-butiken själv då färdiga mallar sällan är tillräckligt kompletta. Du borde inte heller försöka utveckla e-butiken själv ifall du inte har de kunskaper som krävs.

För att utveckla en enkel informationswebbsida eller en enklare webbsida inom affiliate marketing krävs det inte att du är en programmerare. Men om du inte har rätt kunskaper, och du vill ha en bra webbutik som fungerar perfekt och laddar snabbt, är det bäst att anlita ett proffs.

2. Skaffa en seriös mailadress

En mailadress såsom din-ebutik@gmail.com är inget som inger förtroende, så be den person som ansvarar för webbsidan att fixa en mailadress som matchar din e-butiks domännamn. En seriös mailadress har en utformning såsom namn@e-butik.se, och inte e-bntik@outlook.com.

3. Satsa på sociala medier

Du kommer inte kunna sälja något direkt till kunderna via sociala medie-plattformar såsom Facebook och Instagram. Men det gör inget, för de plattformarna fungerar perfekt för att skapa intresse för ditt varumärke och för att locka potentiella kunder till din e-butik.

Att skapa ett företagskonto på sidor som Facebook och Instagram är gratis, men vill du att din e-butik ska ha extra bra synlighet får du betala för det i form av annonser och/eller sponsorskap.

4. Använd bra bilder/fotografier

När du presenterar dina produkter och din e-butiks alla olika delsidor är det viktigt att du har fotografier och bilder som ser professionella ut.

Att anlita en fotograf för att ta professionella bilder kostar inte särskilt mycket, och att bli medlem i en bildbank där det finns bra stockbilder är också ganska billigt. De pengar du lägger ut på bilder och fotografier kommer sannolikt betala tillbaka sig flera gånger om.

5. Satsa på SEO

Att satsa på SEO, eller sökmotoroptimering, är lika viktigt som att ha en bra webbsida. När du arbetar enligt bästa praxis inom SEO gör du saker som att ta med viktiga nyckelord i alla texter, och ser till att ge besökarna ett snabbt svar på sökfrågan i e-butikens bloggartiklar.

SEO handlar också om att skapa relevans inom sitt ämnesområde, att skapa URL:er på rätt sätt, att skapa tillbakalänksvänliga bloggartiklar , även kallat länkbete, och att skapa SEO-titlar som är utformade för att locka till sig många klick.

Att göra en grundlig SEO-analys är också en bra idé, främst för att du på relativt kort tid kan lösa de viktigaste SEO-problemen din webbsida har. Läs gärna guiden vi länkar till för att lära dig hur det fungerar.

Det bästa med att lyckas med SEO är att du får gratis besökare från sökmotorerna, och ju bättre du lyckas inom SEO, desto fler besökare får du.

Men kan du göra SEO-arbetet själv? Det beror på skulle vi säga. Om du är nybörjare inom SEO är det bäst att anlita en SEO-byrå, åtminstone inledningsvis tills du lärt dig grunderna inom SEO på ett bra sätt.

6. Konverteringsoptimera

Att konverteringsoptimera handlar om att få besökarna att göra det du vill att de ska göra, såsom att köpa produkter och/eller prenumerera på det nyhetsbrev du har.

Konsten att ha ett optimalt konverteringstänk kan du lyckas med om du är duktig inom områden såsom webbdesign, SEO och marknadsföring. Men vill du anlita någon för detta finns det kombinerade SEO- och webbyråer som är riktigt bra på konverteringsoptimering.

Läs gärna vår guide om konverteringsoptimering om du vill veta mer om hur det fungerar.

Lämna en kommentar