Internet

Hur fungerar konverteringsoptimering egentligen?

Konverteringsoptimering via dator

Nästan alla webbsidor har ett mål om att konvertera sina besökare. Men vad innebär det att besökarna ska konverteras, och hur fungerar konverteringsoptimering?

Dessa frågor och fler svarar vi på i den här artikeln.

Vad är en konvertering?

En konvertering uppstår när besökarna gör det du vill. Typiska konverteringar på webbplatser består av att besökarna klickar på en affiliatelänk så att du tjänar pengar, eller att besökarna beslutar sig för att prenumerera på ditt nyhetsbrev. Tumregeln säger; ju fler konverteringar – desto bättre.

Vad är konverteringsoptimering?

Konverteringsoptimering är ett arbetssätt som ska medföra att fler besökare (procentuellt sett) gör det du vill på din webbsida. Det är viktigt att du som webbsideägare förstår varför besökaren väljer, kontra inte väljer att göra det du vill att hon ska göra.

Värt att notera är att det är en dålig idé att stirra sig blind på siffror och procentandelar. Det är viktigare att du kartlägger de nedanstående faktorerna:

  • Varför väljer besökarna att ta sig till din webbsida?
  • Vad vill besökarna ha reda på?
  • Vilka barriärer finns det som kan få besökarna att lämna din webbsida?
  • Varför väljer besökarna att konvertera?

7 sätt att höja konverterinsgraden på din webbsida

  1. Använd starka färger på CTA (call-to-action)-knapparna. 
  2. Placera CTA-knapparna “above the fold”. Det vill säga överst på din webbsida, så att besökarna kan klicka på dem utan att behöva scrolla.
  3. Förtydliga att det rör sig om ett tidsbestämt erbjudande. Lägg märke till att du aldrig ska ljuga för besökarna. Om erbjudandet inte är tidsbegränsat ska du alltså inte heller påstå det.
  4. Lyft upp kundrecensioner där du eller din webbsida beröms. 
  5. Använd färre fält i dina formulär. Vissa besökare tröttnar fort om det tar lång tid att fylla i formuläret.
  6. Sidan måste laddas snabbt. Om webbsidan inte laddas snabbt väljer många besökare att trycka på bakåtknappen.
  7. Ta reda på vad besökarna vill veta. Det är med andra ord viktigt att inkludera all viktig information i artikeln.

Konverteringsoptimering

Så räknar du ut konverterinsgraden

Formeln för att räkna ut konverterinsgraden lyder: Antal konverteringar / Antal besökare * 100 = Konverterinsgraden

Två räkneexempel

Kalles dykarsida hade 723 besökare under januari månad, men bara 12 besökare valde att teckna sig för någon av hans dykarkurser. Konverterinsgraden för Kalles webbsida ligger således på (12/723*100=1,65) 1,65 %.

Majas e-butik hade 3 492 besökare under mars månad, men bara 16 av dessa valde att handla någonting i butiken. Konverterinsgraden för Majas e-butik ligger i detta fall på (16/3492*100=0,45) 0,45 %.

Vad är en normal konverteringsgrad?

En normal konverteringsgrad ligger som Hojtar förtydligar på mellan cirka 1 till 4 %. Värt att notera är att det är svårt att veta vad en ideal, procentuell konverteringsgrad är. För det första skiljer konverterinsgraden sig beroende på vilken bransch du verkar inom, och för det andra avslöjar få webbsideägare vad deras konverteringsgrad är.

Två webbsidor med idealt konverterings-tänk

1. Aftonbladet.se

Aftonbladet är Skandinaviens största nyhetssida, och de har därmed råd att anlita fackmän med perfekt koll på hur man konverteringsoptimerar.

  • Tydlig CTA-knapp för Aftonbladet Plus.
  • Relevant reklam från Google Adwords.
  • Sidan laddas förhållandevis snabbt.

Aftonbladet konverteringar

2. Casinowings.se

Den här webbplatsen, det vill säga Casinowings, har ett bra konverteringstänk på deras delsida om snabba uttag.

  • Tydliga CTA-knappar med starka färger.
  • Användaromdömen visas intill CTA-knapparna.
  • Sidan laddas snabbt.
  • Alla viktiga fakta inkluderas på ett tydligt sätt.

Casino wings

Lämna en kommentar