Guider SEO

Hur gör man en SEO-analys med Ahrefs och Google Search Console?

SEO analys min

Ska du göra en SEO-analys finns en lång rad verktyg på marknaden att välja bland. Ett av dem är Google Search Console som är helt gratis. Ett av de populäraste kommersiella verktygen heter Ahrefs. Används dessa två verktyg tillsammans blir det kraftfullt. I denna artikel tittar vi på hur det går till.

Artikelns innehåll

Inledning

Checklista för SEO-analys

  1. Genomsök webbplatsen
  2. Kontrollera att din webbplats inte har dubbletter
  3. Sök efter indexeringsfel
  4. Kontrollera att det inte finns manuell åtgärd eller säkerhetsproblem
  5. Är sajten tillräckligt snabb?
  6. Hitta fler fel med Ahrefs Site Audit
  7. Verifiera webbplatskartan
  8. Gör en content audit

Avslutning

Klicka gärna på någon av snabblänkarna ovan för att komma till den del du vill läsa om direkt. Nedan beskriver vi hur varje del av en SEO-analys går till på ett mer detaljerat sätt.

Vad är Google Search Console och Ahrefs?

Google Search Console (GSC) är ett gratisverktyg som alla webmasters har tillgång till. När du väl har anslutit din webbsajt hittar du här information som bland annat organisk besöksstatistik, indexeringsproblem och hastighetsproblem.

Ahrefs är ett av marknadens mest använda verktyg för analys av hur en webbsida presterar i Google och vilka problem en websida har. Med en prislapp på cirka tusen kronor per månad för grundversionen är det inte billigt.

Men det är pålitligt och till skillnad från de flesta konkurrerande analysverktyg innehåller det nästan allt en sökmotoroptimerare kan önska sig. Så även ett ganska avancerat verktyg för att göra en komplett SEO-analys.

Vad är en SEO-analys?

En SEO-analys går ut på att ta reda på hur väloptimerad din webbplats är för sökmotorerna. Den kan visa tekniska fel, UX-problem och andra fel som gör att användarna och Google inte gillar sajten fullt ut.

1. Genomsök webbplatsen

Börja med att se till så att din webbsajt är inlagd i Google Search Console. Har du nyligen lagt till den kan det ta en viss tid innan samtliga data visas. Lägg sedan in sajten i Ahrefs Site Audit. Det gör du genom att koppla ihop programmet med Google Search Console, som bilden visar nedan.

Lagg till stod for GSC

2. Kontrollera att din webbplats inte har dubbletter

Det ska bara finnas en version av din webbsajt enligt ett av dessa format:

  • https://example.com
  • https://www.example.com

En av dessa ska vara aktiv medan den andra versionen ska hänvisa till den första genom en 301 redirect. Samma sak gäller säkerhetsprotokollet (SSL) som gör att det står https istället för http i början av adressen. Om alla dessa kombinationer inte hänvisar till den ”riktiga” https-versionen av sajten ser Google det som flera olika versioner av samma sajt. Då blir det problem!

Du testar detta genom att manuellt fylla i de fyra möjliga versionerna av webbadressen (med och utan https respektive www) i din browser. Om du hänvisas till den riktiga versionen är allt som det ska vara.

Du kan även se eventuella fel i Google Search Console under fliken HTTPS.

3. Sök efter indexeringsfel

Google Search Control lämpar sig för att hitta eventuella fel i indexeringen. Under menyvalet Indexing i fliken Pages kan du se en bild i stil med denna:

Sidor som inte

Scrollar du ner ser du olika orsaker till att innehåll inte indexeras:

Varfor sidor inte ar

Tänk på att det är helt normalt att inte alla sidor indexeras. Till exempel vill du inte att administratörssidor, sidor som har kanonisk tagg eller RSS-feeder indexeras. Gå igenom listan och bedöm om det är någon av de ”riktiga” sidorna som finns med i listan och i så fall tar du reda på orsaken till indexeringsproblemet.

När du har åtgärdat ett fel kan du validera det direkt i GSC eller be Google att indexera om sidan.

4. Kontrollera att det inte finns manuell åtgärd eller säkerhetsproblem

De flesta problem med ranking beror på tekniska fel, content som inte är tillräckligt bra, dålig UX eller algoritmiska straff. I extrema fall kan personal från Google vidta en manuell åtgärd och då visas inte sajten som den ska i Googles sökresultat. Har webbplatsen säkerhetsproblem kan det också hindra den från att visas.

Detta kontrollerar du lätt i Google Search Console i fliken Security & Manual Actions. Där ska det se ut så här:

Inga fel upptackta

5. Är sajten tillräckligt snabb?

I Google Search Console ser du även om sajten är tillräckligt snabb. I fliken Core Web Vitals ska det helst vara grönt på både mobil och desktop. Så här kan det se ut för mobil:

Status for mobil i gsc

Denna information visar enbart vad Google anser. Dyker det upp fel här kan du analysera Core Web Vitals mer i detalj i Ahrefs i fliken Performance.

6. Hitta fler fel med Ahrefs Site Audit

Vid det här laget har kanske Ahrefs genomsökning av webbsajten slutförts. Klicka på sökresultatet i Site Audit. Först får du se en överblick över alla problem:

Oversikt seo audit

Klickar du på menyvalet ”All issues” får du se konkret vad som behöver åtgärdas:

Site audit med ahrefs

Den lilla färgade ikonen skvallrar om hur allvarligt fel Ahrefs anser att det är:

  • Error / fel = rött. Åtgärda direkt.
  • Warning / varning = gult. Dessa är också bra att åtgärda.
  • Notice / notis = blå. Inte lika viktigt men kasta gärna ett öga på dem.

Till exempel kan du se här ifall det finns fel bland viktiga html-element. Till exempel om title, meta description och H1 saknas. Åtgärda det direkt!

HTML element

När du åtgärdat alla fel rensar du cache och gör du en ny sökning i Ahrefs Site Audit för att verifiera att felen nu är åtgärdade.

7. Verifiera webbplatskartan

I GSC kan du lätt se om webbplatskartan har några fel – eller om den ens är inlagd och om Google registrerat den. Gå till fliken sitemaps. Där ska det vara grönt:

Tillagd sajtkarta i gsc 1

8. Gör en content audit

Utöver de tekniska aspekterna bör du även titta på hur ditt content rankar och vad som kan förbättras. Detta förtjänar en egen artikel, men här är några snabba saker du kan verifiera.

Titta på trafikgrafen i Site Explorer i Ahrefs:

Organisk trafik via ahrefs

I exemplet ovan ser du hur webbplatsen verkar ha råkat ut för någon form av Google-uppdatering 2020. Du kan läsa dig till vilken genom att klicka på de små knapparna under grafen.

Identifiera därefter content som tappat trafik och ranking i Ahrefs Site Explorer genom att klicka på Top Pages under Organic Search. Därefter väljer du att jämföra med hur det var för någon månad sedan och sorterar tabellen på sidor som tappat mest.

Här har vi sorterat på vilka sidor som tappat mest trafik de senaste tre månaderna:

Nyckelord ahrefs

Ta en titt på det content som presterar sämre och se vad du kan göra för att förbättra rankingen. Exempelvis uppdatera artikeln, bygg på med mer fakta eller bygg interna och externa länkar. Med Ahrefs Content Gap kan du snabbt jämföra din webbsidas innehåll med konkurrenternas:

Content gap bild

Du får då tips på sökord som konkurrerande sajter rankar på men som din webbplats inte rankar på:

Ahrefs sorterat
Sedan är det bara att kavla upp ärmarna och börja skriva!

Gör en mer djuplodande SEO-analys

Ovanstående steg kan liknas vid en ”crash course” i SEO-analys. Det finns många flera aspekter att ta hänsyn till för att göra en fullständig SEO-audit. Utöver att titta mer i detalj på de tekniska aspekterna är det av stor vikt att analysera hur användarna uppfattar webbplatsen.

Användarupplevelsen blir indirekt en rankingfaktor. Länkbygge och hur länkprofilen ser ut är ytterligare en dimension att titta på. Har du passionen kan du göra mycket själv, men driver du ett företag och vill få mer organisk
trafik från Google och andra sökmotorer, är det oftast bättre att anlita en sökmotorspecialist.

Då utförs en mer systematisk SEO-analys, följt av en lång rad förändringar och förbättringar enligt en fastställd plan. På så sätt kan du uppnå de resultat som du önskar inom en rimlig tid och med en bestämd budget.

Om artikelförfattaren

Christian Rudolf är VD och grundare till SEO-byrån Topdog. Med över 15 års erfarenhet av digitala medier och 11 år inom sökmotorbranschen har han bistått flertalet stora svenska e-handlare och andra företag att få mer kunder på nätet.

Lämna en kommentar