Guider Internet

Vad är digital marknadsföring egentligen?

Digital marknadsforing

Att marknadsföra sig på nätet har blivit allt viktigare, och ett bra sätt att göra det på är att ägna sig åt digital marknadsföring.

Men vad är digital marknadsföring egentligen, hur fungerar det och hur kan du få hjälp med det?

Dessa frågor och fler svarar vi på nu.

Vad är digital marknadsföring?

Digital marknadsföring, som även kallas för online-marknadsföring innefattar alla marknadsföringsinsatser som är digitala och alltså tar plats på en digital plattform. Viktiga delar inom digital marknadsföring inkluderar bland annat SEO, SEM och e-postmarknadsföring.

Var kan du få hjälp med digital marknadsföring?

Det tar lång tid att lära sig allt inom digital marknadsföring. Av den anledningen är det bäst att anlita proffs som jobbar med digital marknadsföring på heltid för att således kunna lyckas med dina digitala marknadsföringsinsatser.

Idag finns det många digitala marknadsföringsbyråer som konkurrerar med varandra, men AWISEE ska nämnas som en populär digital marknadsföringsbyrå som många är nöjda med.

Därför är det viktigt med digital marknadsföring

Det är viktigt med digital marknadsföring för att allt fler kommunicerar och tar emot information digitalt. Två ytterligare anledningar till att digital marknadsföring är viktigt är för att det är en förhållandevis billig marknadsföringsmetod och för att det är lätt att nå sin primära målgrupp.

Vad är målet med digital marknadsföring?

Det huvudsakliga målet med digital marknadsföring är att få de som tar emot informationen att göra det du vill att de ska göra, vilket kallas för att konvertera. Vanliga konverteringar inkluderar att mottagaren köper något, tecknar sig för ett nyhetsbrev och/eller ringer till ditt företag.

Som du ser på marknadsföringstratten nedan är det viktigt att skapa intresse, intressera och övertyga för att mottagaren slutligen ska välja att konvertera. Men du ska tänka på att det är svårt att ”trycka ner” mottagaren till botten av tratten då det alltid är ett visst ”tapp” vid varje del.

Lästips: Läs gärna mer om konsten att få mottagarna att konvertera mer, vilket kallas för konverteringsoptimering.

Marknadsforingstratt for digital marknadsforing

5 viktiga delar inom digital marknadsföring

1. Content marketing

Content marketing, eller innehållsmarknadsföring handlar om att du delar med dig av information som andra tycker är värdefull utan att du tar betalt för det. Att skriva bloggartiklar och producera Youtubevideor är två exempel på content marketing som ger ditt företag mycket exponering för pengarna.

Andra viktiga marknadsföringsmetoder inom digital marknadsföring inkluderar:

  • Att skapa podcastsändningar.
  • Att genomföra digitala föreläsningar.
  • Att publicera e-böcker.
  • Att skapa webbverktyg såsom en räntekalkylator.
  • Att skapa digitala quiz.

2. Sökmotoroptimering

Sökmotoroptimering handlar om att du ska få så mycket trafik från sökmotorerna som du bara kan. Och det får du genom att vara expert inom viktiga delområden såsom textförfattning, länkbyggande och webbdesign.

De största anledningarna till att många använder sig av sökmotoroptimering för att lyckas inom digital marknadsföring är för att:

  • Det är enkelt att komma igång.
  • Det kostar inte mycket att komma igång.
  • Man får gratis trafik till sin webbsida.
  • Man får mycket för pengarna.

Men du ska samtidigt tänka på att det är svårt att lyckas inom SEO. I synnerhet om du arbetar inom en nisch inom exempelvis snabblån, casino och/eller kreditkort. Att anlita en SEO-byrå eller en byrå som är expert på digital marknadsföring är alltså en bra idé.

Som du ser nedan är det i princip bara de som lyckas bäst inom SEO som får många klick från Google, vilket även det förtydligar vikten av att anlita en expert.

De basta sokresultaten far mest klick

3. SEM

SEM, eller ”search engine marketing” (sökmotorsmarknadsföring) går ut på att du betalar en viss summa för varje klick du får från Google. I korthet är det SEM lite som att ta en genväg. För när du ägnar dig åt SEM syns du nämligen bäst på Google bara du betalar för dig.

Som du ser nedan skiljer SEM sig tydligt från SEO:

Google ads

Att komma igång med SEM är superenkelt, men att lyckas är med det är mycket svårt. Att synas på värdefulla nyckelord såsom ”casino” och ”lån” kostar ofta en bra bit över 100 kr per klick, så om du väl ägnar dig åt SEM ska du se till att klicken ger dig inkomster.

4. Affiliate marketing

Affiliate marketing, eller internetmarknadsföring är en marknadsföringsmetod som går ut på att du vidareförmedlar personer till ett företag såsom ett VPN-företag eller ett online-casino. När personen du förmedlat vidare blir kund hos företaget får du pengar från ett affiliatenätverk.

Så internetmarknadsföring är alltså främst ett sätt att tjäna pengar på att vara bra på digital marknadsföring. Men det är även en viktig gren inom digital marknadsföring som många gillar att arbeta med.

5. Influencer marketing

Influencer marketing handlar om att du betalar en person som är stor inom sociala medier för att marknadsföra exempelvis dig, ditt varumärke och/eller dina produkter. Stora svenska influencers finns i regel på alla större sociala medie-plattformar såsom Facebook, Youtube, Instagram och Tik-Tok.

Läs mer: Vad är en URL?

Lämna en kommentar