Guider Övrigt

Att hyra in digital kompetens: Så tacklar du rekryteringssvårigheter

Digital kompetens
Den här artikeln kan innehålla uppmärkta sponsrade länkar. Läs mer här om vår annonspolicy.

Att hitta rätt personal till ditt företag är som bekant en stor utmaning. Hela 7 av 10 företag upplever idag rekryteringssvårigheter. Särskilt inom tech-branschen där den konstanta törsten efter kompetens är påtaglig. 

Att anställa fel person kan innebära en finansiell risk som ditt företag kanske inte har råd med. Ett effektivt sätt att minska riskerna är att hyra in digital kompetens i form av frilansare, byråer eller konsulter. I denna artikel berättar vi varför.

AD 4nXcjToG8zsbdYdZcERDTRjHYh7w2jo6CynHa8ktKY1zAC2 m9teiZasisL6O VS9RYcATJF18QZ7nOUoLDewphqzNZcXnh2obyqJtcHru6 K87ziD6xO0CCha3nUODHdzYQ4oqE1U XVVr2bEq7 PYKwtT4?key=E3iJocyXlX7hP1WS2MVbAQ

Nya verktyg och beprövad teknologi

När du hittar en digital byrå för ditt projekt, exempelvis via plattformen Partna, får du tillgång till de senaste idéerna och trenderna inom marknadsföring, webb och IT. Detta beror på att byråerna ständigt måste vara konkurrenskraftiga för att överleva och anskaffa nya kunder. 

En enskild yrkesperson kan generellt sett vara mycket duktig inom en disciplin, vilket såklart är viktigt. Men den har förmodligen inte samma förmåga som en digital byrå när det kommer till att diskutera idéer och pröva dem i praktiken. 

Byråer ges möjlighet att utvärdera nya koncept inom ramen för de dussintals projekt de förvaltar, vilket i slutändan gynnar dig som kund.

Referenser eller tidigare kunder

Även om anställningsintervjuer har blivit mer rigorösa, med personlighetstester, arbetsprov och allt däremellan, så finns det ett moment som alltid varit särskilt viktigt: referenser. Kanske ringer du bara upp 2 referenser och kanske har du svårt att tolka äktheten i svaren. 

Det varierar från fall till fall. När du däremot anlitar en digital byrå eller frilansare har du möjligheten att utvärdera flera av deras tidigare kunder. Mer ofta än sällan presenterar byråerna sina kundcase på hemsidan, vilket således blir en öppen bok för dig som är beslutsfattare.

Dessutom kan du läsa igenom byråns kundomdömen för att skapa dig en helhetsbild av företaget, något som är svårt eller till och med omöjligt när du anställer.     

“One man/woman show” eller mångfacetterade team?

Ensam är stark men många är bra mycket starkare. Såvida det inte finns en svag länk i kedjan. När du tar in en byrå får du ofta flera kloka huvuden, något som sparar såväl tid som pengar. 

Att kunna förlita sig på ett mångfacetterat team, som finns där när problem uppstår, är en av de största fördelarna med att anlita en byrå.

Entreprenören som bollplank

Alla smarta företag drivs av en eller flera entreprenörer. Människor som vandrat långt och brutit sig igenom stormar för att komma dit de står idag. När du tar hjälp av en digital byrå får du inte bara kompetens på högsta nivå. Du får också entreprenören som bollplank.

En person som drivit företag förut och upplevt de utmaningar du nu står inför kan ge dig kloka svar och ovärderlig vägledning. Studier visar även att en entreprenör som vågar vara lite pessimistisk kan skapa företag som faktiskt överlever längre. De kan ge dig råd som får dig att undvika samma misstag som de redan begått och lärt sig av.

“När du tar hjälp av en digital byrå får du inte bara kompetens på högsta nivå. Du får också entreprenören som bollplank.”

Gabriel Christner, grundare Partna

Skalbarheten i gradvisa ansvarsområden

När man anställer en individ ska de ha lön för mödan. Oavsett om de presterar eller inte. En digital byrå däremot, betalar du oftast först när leveransen är på plats. Det brukar ofta leda till mindre snack och mer workshop.

Dessutom kan du välja att beställa en mindre leverans av byrån för att stresstesta deras förmåga varpå du sedan gradvis investerar mer i samarbetet. I förlängningen leder det till en mer ekonomiskt hållbar utveckling för ditt företag.

Lämna en kommentar