Internet

Addrevenue – ett nytt affiliatenätverk i Sverige

Addrevenue ar ett nytt affiliatenatverk i Sverige

Under många år har Adrecord, Adtraction och Tradedoubler varit de stora ledande affiliatenätverken i Sverige. Men under våren 2022 lanserades ett nytt företag på marknaden.

Addrevenue öppnade upp webbsidan för registrering för affiliates under våren 2022 och presenterade program, samt lanserade hela webbplatsen, den första mars samma år.

I stor grad har de samma upplägg som andra affiliateföretag men det finns även vissa skillnader.

Kortbetalning och social media

I en intervju anger de att företaget kommer att skilja sig mot de större bolagen på minst två punkter. För det första nämns utbetalningsprocessen. Eftersom deras anslutna E-butiker behöver betala med kort kommer betalningen in upp till 30 dagar tidigare än om betalning skett med faktura.

Därmed kommer även affiliates kunna få sina pengar tidigare. En fördel som framförallt uppskattas av mindre affiliates som inte har samma ”flöde” av sales som de stora.

Den andra fördelen som lyfts fram är ett större fokus på social media. De kommer att lägga stort fokus på att värva influencers på allt från TikTok till Instagram. Detta som tillägg till klassiska affiliates som primärt jobbar med webbsidor.

Eftersom marknadsföringsmaterial och marknadsföringsstrategier skiljer sig rejält mellan statiska hemsidor och mer aktivitet i social media kan det alltså bli en inriktning som skiljer dem från övriga affiliatenätverk.

Läs mer: Allt om internetmarknadsföring (affiliate marketing)

Växande utbud

När Addrevenue lanserades hade de ca 50 olika anslutna E-butiker. Det kan exempelvis ställas mot Adrecord som samtidigt hade 330 aktiva annonsörer i Sverige.

Gällande antal anslutna E-butiker har företaget alltså en bra bit kvar för att på allvar konkurrera med de stora i branschen. Samtidigt är det inte alltid antalet som är avgörande utan hur många unika butiker som erbjuds.

I mitten av mars hade Addrevenue ett flertal anslutna butiker som inte gick att hitta hos dess konkurrenter. Detta tillsammans med butiker och varumärken som kunde hittas hos ett flertal affiliatenätverk.

Om företaget lyckas få flera E-butiker, och affiliates, att ansluta sig kan de snart bygga upp ett affiliatenätverk som kan konkurrera, eller komplettera, till de nuvarande nätverken. Om de lyckas återstår att se – men marknaden mår alltid bra av konkurrens.

Läs mer: Hur fungerar konverteringsoptimering egentligen?

Lämna en kommentar