Guider

Vanliga problem med bredband och lösningar på det

Person som anvander wifi

Det är inte ovanligt att det uppstår problem med internet- och nätverksanslutningar. Ibland ligger problemet hos leverantören och i andra fall kan det ha med inställningar på dina enheters om orsakar problem.

I den här artikeln beskrivs hur du kan lösa vanliga bredbandsproblem som kan uppstå. Om du använder Comhem så finns det specifika lösningar: Detta är vad du behöver göra om din comhem-router inte fungerar.

Ingen eller svag Wi-Fi-Signal

Ett vanligt problem är att du helt enkelt inte har något internetanslutning alls. Kontrollera då först om alla kablar är ordentligt anslutna till routern och att strömmen är påslagen.

Om problemet kvarstår kan det vara värt att starta om routern och vänta några minuter innan du försöker ansluta igen. Det kan finnas en ”reset”-knapp som du ska hålla in i 10 sekunder för att starta om systemet.

Ett annat förekommande problem många upplever är en svag Wi-Fi-signal. Om du har svagt Wi-Fi-signal kan det bero på att routern är placerad för långt bort från enheten du försöker ansluta.

Försök att flytta närmare routern eller placera den på en högre plats för att förbättra signalstyrkan. Du kan också försöka att minska störningar genom att placera routern bort från andra elektroniska enheter eller metallföremål.

Guide: 7 sätt att hålla sig anonym på internet

Nätverkskonflikter

Nätverkskonflikter kan uppstå när flera enheter försöker använda samma bredbandsanslutning samtidigt. Det kan leda till att hastigheten blir långsammare eller att anslutningen helt bryts. Det finns några vanliga orsaker till nätverkskonflikter. Den vanligaste ör överbelastning.

Det innebär helt enkelt att om för många enheter är anslutna till samma nätverk samtidigt kan det leda till överbelastning och därmed långsammare hastighet. Det kan vara bra att kontrollera hur många enheter som är anslutna och eventuellt begränsa antalet.

För att undvika nätverkskonflikter kan du behöva uppgradera routern till en nyare modell med bättre prestanda. Eller använda en kabelanslutning istället för trådlöst nätverk om möjligt. Du kan även kontrollera att routern är korrekt konfigurerad och att firmware är uppdaterad.

Använda en repeater eller extender för att förstärka Wi-Fi-signalen i områden med svag täckning. Om internet ska nå flera våningar, eller genom flera rum kan det behövas en repeater eller extender för få Wi-Fi-signalen att sträcka sig längre avstånd. Om problemet kvarstår kan det vara bra att kontakta internetleverantören för att få ytterligare hjälp och support.

Läs mer: Så blir du anonym på arbetets wifi (guide!)

Störningsproblem

Kontrollera om det finns några synliga problem med din bredbandsutrustning, som lösa kablar eller felaktiga anslutningar. Om det inte finns några synliga problem kan det vara värt att kontrollera om det finns några störningar i ditt område.

Du kan göra detta genom att kontakta din bredbandsleverantör eller besöka deras webbplats för att se om det finns några kända störningar eller underhållsarbete pågår.

Lämna en kommentar