Spel

Recension: Trials Fusion

Trials fusion cover

Detta spel som för övrigt är kostnadsfritt för Playstation plus-prenumeranter denna månad får sig vid detta tillfälle en liten genomgång.

Trials Fusion, som har över 4 år på nacken ser väldigt trevligt ut rent grafiskt. Efter att ha spelat några minuter var jag dock måttligt road, det kändes till en början som att spela någon form av glorifierat Ipad-spel.

När spelets inledande, lite enklare banor var avklarade la jag dock märke till hur naturtroget motocrosserna och ATV-fordonen rörde sig. Ett litet för hårt gaspåslag innebar ofta att vår protagonist slängdes utför ett stup eller mötte något annat tråkigt, benkrossande öde. När farten kommit upp och jag dessutom började behärska de stunts som fanns att tillgå fick spelet lite av en ny dimension.

Omväxlande miljöer

Den minst sagt annorlunda miljö man befann sig i när det gasades på kändes välplanerad och aldrig alltför urflippad. Fantasibanor värvades med mer realistiska diton och ledde till att spelet sällan kändes långtråkigt.

Banorna delades in i checkpoints där jag med ett enkelt knapptryck kunde få starta om vid de tillfällen min ofta väldigt osäkra framfart stoppades. Att starta om banan helt eller från en checkpoint går snabbt tack vare ett enkelt knapptryck. Denna funktionalitet kan säkerligen ses som väldigt trivial men med tanke på att vissa banor startades om cirka 20 gånger eller mer var dessa snabba knapptryckningar guld värda.

En svensk Youtuber spelar Trials Fusion

De första gångerna en lite svårare bana kördes från start till mål kändes lite som avslappnade testomgångar. När samma bana blivit utstuderad vad gäller bland annat hinder, loopar, skillnader i momentum och fart var det dags att slipa sluttiden rejält.

Att hela tiden kunna förbättra sluttiden vill jag beskriva som en väldigt kul upplevelse, särskilt då sluttider kunde jämföras med en topplista kopplad till globala banrekord. Medaljer samlades på hög och dessa införskaffades genom att utföra snabba bantider samt genom att utföra sidouppdrag, Tack vare min alltmer gedigna medaljsamling låstes nya fordon upp och nya spelvärldar med nya banor öppnade sig.

Lätt att slentrianspela – desto svårare att bemästra

Trials Fusion är perfekt för att bara kunna koppla av någon timme och tänka på lite annat. För att bli riktigt bra på detta spel krävs dock en större mängd tid och koncentration. Titlar som dessa kan enligt mig bli väldigt långtråkiga, i synnerhet om progressionen stannar av på grund av exempelvis en övermäktig bana.

En starkt bidragande orsak till att jag ständigt ville fortsätta spela var den humor som fanns invävd i många av speltitelns moment. Ett exempel på detta är att vår snabbåkande vän ofta, om inte alltid, gick ett tragikomiskt öde tillmötes varje gång en bana avklarades. Vår spelare slungades ner från stup, åkte in i ett gäng tunnor och slungades ner i vulkaner, för att nämna ett fåtal av de öden som väntade när en bana avklarats. Dessa moment och den humoristiska robotrösten som ibland gav instruktioner ledde vid ett flertal tillfällen både till fniss och gapskratt.