TV och Film

Recension: Bojack Horseman – säsong 5

Bojack horseman

Netflix släppte nyligen den femte säsongen av serien där den självdestruktiva hästen, Bojack Horseman, återigen ställer till det för sig själv och andra. Serien kretsar i stort om den ovan nämnda hästen, som under sin ungdom var en väldigt framgångsrik skådespelare i den sockersöta komediserien ”Horsin Around”. Efter att åren har gått har den positiva och energiska hästen förvandlats och blivit mer självömkande och destruktiv.

Serien har ofta kritiserats för att den är för mörk och pessimistisk, dock hålls tittarna kvar och det är svårt att överge hoppet om att den ständigt spritklunkande och pillerknaprande hästen ska kunna bättra sig. Likt många andra serier har vi en besvärad och ibland olycklig huvudperson som charmar sin omgivning och blir förlåten, gång efter gång.

Dock misslyckas flertalet likvärdiga serier porträttera protagonistens positiva sidor. Tittarna känner med andra ord av att huvudrollsinnehavaren egentligen inte vill förändras, och densamme sätter sig i klistret ytterligare en gång, bara för att vi ska få en bra cliffhanger till nästa säsongsstart. Bojack övertygar och visar på ett genuint sätt att han vill bättra sig, trots att han ofta upp ger upp för lätt vid motgångar.

Kändisar får sig en känga

I den femte säsongen drivs det friskt med skådisar som gör korkade saker, för att sedan bli förlåtna lika lätt, av både familj och kollegor. Bojack får en nystart när han spelar huvudrollen i en ny deckarserie, Philbert, där huvudpersonen i stort påminner om Bojack själv. Bojacks kompis och före detta inneboende Todd, landar ett jobb på webbsidan ”whattimeisitnow.com”, en sajt för de som inte har en klocka vid sidan på skärmen. Den alltid lika glada Mr. Peanutbutter jobbar på sitt förhållande med Diane och managern Amy gör vad hon kan för att få adoptera ett barn.

Variationen i avsnitten är hög och för att nämna några exempel handlade ett avsnitt om att Bojack, (åtminstone till en början) ofrivilligt blir feminist när han tar avstånd från en manlig skådespelare som betett sig illa. Serien fokuserar även mer på bikaraktärerna och Diane åker i ett avsnitt till Vietnam för att försöka hitta sina rötter.

Free Churro-avsnittet är underbart

Det i mitt, och väldigt många andras tycke, bästa avsnittet för säsongen (och hela serien) är dock när Bojack håller ett begravningstal strax efter hans frånvarande och mor avlidit. Han går där in på bland annat vad han ångrar och hur konstigt och rörigt livet kan vara ibland. Avsnittet består av en 30 minuters monolog, och om du inte gillar serien i övrigt och bara vill se ett avsnitt, se då detta (Free Churro – avsnitt 6).

Manuset för den femte säsongen är mycket balanserat och genomtänkt. Man lär känna många av bikaraktärerna på djupet och även Bojack får lite av en ny dimension. Det är svårt för en TV-serie att ständigt öka i popularitet, i synnerhet under fem raka säsonger. Detta är dock något Bojack Horseman lyckats med och enligt Ratinggraph är serien mer populär än någonsin. Och jag stämmer in i lovsången, den femte säsongen är seriens absolut starkaste.