SEO

Vad avgör priset på en webbplats?

Vad ar det som avgor priset pa en webbsida egentligen

Hur mycket ett domännamn eller en webbplats är värd beror på flera faktorer. Till stor del handlar det om framtida förväntade inkomster – men även varumärke och företagsnamn kan vara avgörande.

Om du har ett domännamn du inte längre behöver, eller en webbplats som du inte längre hinner med, kanske det är värt att sälja dessa. När privatpersoner säljer webbplatser handlar det sällan om stora summor men det finns undantag. Några faktorer som avgör priset är…

Domännamn med varumärke / företag

Inför att Amazon skulle lanseras i Sverige sökte de upp den kvinna som då ägde Amazon.se för att köpa detta domännamn. Även om slutpriset var hemligt lyckades bland annat tidningen Breakit räkna ut att köpesumman borde ha varit kring 6 miljoner. Detta genom att se på årsredovisningen till företaget Amazon AB.

Ett annat svenskt exempel är Tv.se som såldes för 2,18 miljoner via en auktion på Tradera. I detta fall var det Schibsted som var köpare. Till stor sannolikhet köptes Tv.se för att Schibsted ville skydda sig mot konkurrens mot deras dominerande Tv.nu – en sida med 700 000 unika besökare per vecka.

Trafik – Framtida reklamintäkter

Att Tv.nu är en stor framgång för Schibsted är uppenbart. Det är få andra webbplatser som har över 700 000 besökare per vecka. Detta dessutom med en webbplats som kräver betydligt mindre arbete än exempelvis nyhetssidor som Aftonbladet eller DN.

Trafik avgör sedan hur mycket webbplatsägaren kan ta betalt för den reklam som placeras på webbplatsen. En annons i toppen av Tv.nu skulle alltså nå flera hundra tusen personer, bara på någon dag. Det räcker därmed att några promille av besökarna interagerar med annonsen för att annonsören ska se det värt kostnaden.

Annonser ar en stor inkomstkalla for manga webbsidor

Trafik eller trafik

Men det är även skillnad på trafik – och trafik. De som besöker Tv.nu finns inom alla samhällsklasser, med olika intressen och åldrar. Det är alltså inte en homogen grupp. Därmed kommer även konverteringen på de annonser som visas bli lägre.

Är det en tydligt homogen grupp som besöker en webbplats kan annonser tydligare specificeras mot denna grupp. De som har stort intresse för jakt, och besöker en webbplats om jakt, är självklart mer köpbenägna än de som inte har jaktintresse.

Frågan är bara hur domänägaren värderar trafiken och hur eventuell köpare kan ta hand om trafiken bättre och därmed öka intäkterna.

Intäkter – Exempelvis affiliate

Det är även möjligt att se på de intäkter som webbplatsen har idag. Ett exempel inom denna kategori är E-butiker och affiliatesidor. E-butiker värderas extremt olika beroende bland annat på omsättning, vinstmarginal, område osv.

Affiliatesidor är webbplatser som får betalt av E-butiker att driva konverterande trafik till dem. Besökarna läser exempelvis recensioner, klickar på en länk till E-butiken och genomför ett köp. Via cookies spåras trafik och transaktion vilket gör att en viss ersättning utgår till den som driver affiliatesidan. En oskriven branschstandard är att värdering sker till dubbla årsintäkten på sidan – men det finns även andra faktorer som avgör värdet.

Ett forsaljningspris pa tva arsintakter raknas i regel som rattvist

Läs även: Vad är affiliate marketing?

Affiliate är en ganska smal nisch i Sverige och prissättningen är extremt varierande. En utgångspunkt är däremot att en affiliatesida värderas till x2 årsintäkt. Sedan får priset justeras uppåt/nedåt beroende på bland annat bransch, trafik och andra faktorer. / David Vesterlund, företagsmäklare på Iamgrowth

Framtida intäkter…

Utöver att se på intäkter det senaste, eller de senaste åren, bör även beräkning ske hur marknaden ser ut framåt. Webbplatser inom nischer som är på uppgång kan eventuellt värderas högre än trender som uppenbarligen är på nedgång. Vill du ha en webbplats som marknadsför solceller, vindkraft och batterier – eller energilösningar som drivs av fossil bränsle?

Är webbplatsen personbunden?

Att en webbplats är ”personbunden” innebär att värdet till stor del är knutet till en specifik person. Ett tydligt exempel är om en bloggare har väldigt många följare och besökare och sedan vill sälja sin blogg. I detta fall skulle troligtvis många följare inte längre läsa bloggen – de är ju där för att läsa om just den personen.

Det kan även handla om tekniska kunskaper som gör att webbplatsen blir personbunden. Är den tekniskt komplicerad byggd eller krävs annan unik kunskap för att driva vidare den? Trots hög trafik och höga intäkter kan alltså dessa webbplatser värderas relativt lågt.

Lämna en kommentar