Prylar Mobil

Fd. Appleingenjör: Företaget ruttnade efter Steve Jobs bortgång

apple 606761 1280

En före detta Appleanställd ingenjör menar i en stämningsansökan att företaget började strunta i både kunder och personal efter den förre VD:n Steve Jobs avled. Samma ingenjör, Darren Eastman, menar även att han ska ha blivit felaktigt uppsagd.

Eastmans Applekarriär började år 2008 då han blev rekryterad av företaget direkt efter högskolan. Samarbetet mellan Darren och Steve Jobs flöt alltid på mycket bra och Jobs uppmuntrade ofta all personal att fort rapportera in eventuella problem som rörde företagets produkter. Detta positiva arbetssätt ska enligt Eastman ha brutits efter Steve Jobs bortgång år 2011. Samma ingenjör menar:

“Många duktiga anställda som spenderat större delen av sitt liv hos Apple disciplineras nu hårt, eller sägs upp, när de uppmärksammar brister som Steve Jobs tyckte var viktiga att lägga fokus på. När Tim Cook blir meddelad om brister får de anställda ofta inte något svar alls, och när ett svar väl kommer får de ett hotfullt sådant från den chef som arbetar direkt över dem”

Eastman menar vidare:

“Att hålla sig inom lagen när det kommer till att betala skatter och avgifter är tabu och företagets ledning blir alltid frustrerade när de tvingas göra rätt för sig.”

I samma stämningsansökan hävdar Eastman även att en Appleanställd fick sparken efter att hon uppmärksammat att den byggnad hon arbetade i var infekterad av giftiga mögelsporer. Hantverkare togs dit som kom fram till att möjligheten till att byggnaden skulle kunna hållas mögelfri var i princip obefintlig. Trots detta menar Eastman att hyreskontraktet förnyades av Apple, trots att de visste om att byggnaden var i dåligt skick.

Läs mer: Hur ska förarlösa bilar bete sig vid nödsituationer?

Darren Eastman vill ha över strax över 500 000 dollar i ersättning då han anser att Apple betett sig illa och han vill även att en patentdispyt, parterna emellan, ska lösas. Apple har valt att inte kommentera stämningsansökan.

Lämna en kommentar