Spel

Åsikt: Det har blivit svårare att tycka om Rockstar Games

3783576531

Red Dead Redemption är släppt och spelas nu av miljontals människor. Spelet har hyllats av såväl kritiker som spelare, men få tänker på de som outtröttligt suttit och knapprat för att spelet ska kunna bli verklighet.

Rockstar har en ”crunch”-kultur

Redan under GTA 5-tiden var Rockstar i blåsväder efter att envisa rykten vittnat om hemska arbetsförhållanden där anställda tvingades jobba över både helger och kvällar. Debatten blossade upp än mer efter att de anställdas partners tagit till pennan och skrivit under ett offentligt brev för att uppmärksamma de anställdas situation, och den crunch-kultur som sägs råda på företaget.

Läs mer: Lär dig mer om Xcom 2

Under produktionen av den nya megasuccén Red Dead Redemption 2 har somliga anställda fått prata ut om deras arbetsvillkor via Twitter. Många av de som fick berätta hur de hade det på arbetsplatsen valde att tona ner problemen. Ett flertal menade att de ibland arbetade övertid, men detta skulle ha varit helt frivilligt från deras sida, de var helt enkelt perfektionister.

Red Dead Redemption 2: Official Trailer #3

En trailer för övertidens moder; Red Dead Redemption 2.

Eurogamer har talat med ett större antal anställda på Rockstar som valde att vara anonyma. Detta för att skydda sina egna karriärer. De känner sig stolta över vad de har åstadkommit med Red Dead Redemption 2 men de vill samtidigt framföra att Rockstar måste förändras inifrån.

Anställda tvingas sova över på arbetsplatsen

En anonym källa vittnar om anställda som tagit med sig sovsäckar till arbetsplatsen och somliga menar även att de varit tvungna att ta tupplurar under skrivbordet för att orka med. Både vänner och familj blev ofta lidande och då de anställda sällan hade tid att träffa dem särskilt ofta. Merparten av de som pratat med Eurogamer menar att det är helt okej att arbeta väldigt intensivt under kortare perioder. Dock blev dessa korta perioder ofta längre och längre, och en anställd ska ha blivit tvingad att arbeta 65-timmarsveckor i över ett år.

Rockstar Clarifies Controversy About Working 100 Hour Weeks for Red Dead Redemption 2

Youtubern ”YongYee” pratar om hans inställning till Rockstars påstådda crunch-kultur.

En annan anställd beskriver stämningen som infann sig när Rockstar ville att utvecklarna skulle arbeta 16 extra timmar i veckan, utöver de 40 timmar de redan jobbade. Källan menade att detta var som att säga:

”Vi uppskattar verkligen om ni jobbar 16 timmar extra, men om ni inte gör det är ni inte längre uppskattade”

Listan blir hur lång som helst, och de personer som pratat med Eurogamer beskriver i detalj varför de inte längre trivs inom spelbranschen.

Min inställning till Rockstar Games

Jag har själv idoliserat Rockstar sedan många år tillbaka. De sågs då som ett revolutionerande spelföretag som pressade gränser och inte var rädda att utveckla unika och omtalade spel. Spelen blev ofta så framgångsrika att ingen kunde röra dem, och andra spelstudior fick kämpa hårt för att komma ifatt.

Min syn på företaget har dock förändrats något under de senaste åren. GTA 5 fick aldrig något mer enspelarläge, allt krut las istället på att maximera antalet mikrotransaktioner i flerspelarläget. Privatdetektiver har skickats hem till moddare som velat spela GTA 5 på egna servrar och många anställda har behandlas illa, och verkar onekligen skrämmas till tystnad då de inte vågar uttala sig offentligt.

Men visst. Rockstar får själva bestämma hur de vill utforma sina spel, och mikrotransaktioner har tyvärr blivit vardagsmat i spelbranschen. De har självklart även rätt att stänga av spelare som bryter mot användaravtalet när de ägnar sig åt moddning. Jag, och säkerligen många med mig, vill fortfarande se Rockstar som en spelare som befinner sig på den goda sidan.

Men ibland är det svårt. Och som många anställda själva säger är en bojkott av spelet förmodligen inte rätt väg att gå. Även om en stor del av personalstyrkan känner sig utarbetad och utnyttjad vill de fortfarande att vi tar del av det arbete som de offrat en stor del av deras liv för att kunna bjuda oss på.

Det är svårt att tycka illa om ett företag som levererar speltitlar i världsklass, och många, inklusive jag, köpte det senaste utspelet där anställda uttalade sig positivt om Rockstar via Twitter. Det går inte att kritisera sin arbetsgivare öppet, även om man har rätt i sak. Då har man oftast inte ett jobb att gå tillbaka till.

Många spelföretag har lyckats med konststycket att både vara ekonomiskt framgångsrika och samtidigt kunna behandla sina anställda väl. Jag hoppas innerligt att även Rockstar kommer att hitta dit.

Lämna en kommentar